събота, 10 септември 2016 г.

Simple Travel Tips and Tricks


Здравейте, романтици! Знам, изгубих се отново и то продължително, но днес съм тук и с вас, за да споделя своите съвети за пътуване и знания, които съм натрупала от скромния ми опит с пътешествия извън и в страната. Разбира се, вероятно вие отдавна сте се досетили за нещата, които аз тепърва се опитвам да усвоя и адаптирам към моята пътешественическа рутина, ако мога така да я нарека. Сигурно и вие имате свои трикове и съвети за по-приятно, лесно, евтино и организирано пътуване, които ще се радвам да споделите в коментарите долу :)

Избрах да напиша тази публикация точно сега, малко преди предстоящото ми пътуване в Италия. Разбира се, можех да я напиша и по-късно, когато се върна от път, но мисля че няма да е така полезна. Все пак аз искам да споделя с вас начина, по който се подготвям, за да направя пътуването си в една нова, непозната и непосетена от мен страна по-лесно, а не какво съм научила от престоя си (второто вероятно ще е тема на бъдещи публикации).


1. Започвам с най-важното, което много хора съзнателно пропускат, за да запазят елемента на пълната изненада и вълнение, но аз обичам да планирам предварително всяко пътуване и то доста обстойно и подробно, за да си спестя неприятните изненади и неподготвеността в чужда страна, затова винаги правя проучване за самата страна, независимо дали ще е екзотична и непопулярна (не ми се е случвало още да пътувам в такава) или добре позната, европейска. Интернет е необятен и може да бъде намерена всякаква ценна и интересна информация, нямаме оправдание да отидем някъде неподготвени. А мисля ще се съгласите с мен, че когато отиваш на чуждо място като гост, ти си този, който трябва да се съобразява с местната култура и нрави. Ще ви дам кратък пример с предстоящото ми пътуване в Италия - все си мислех, че историите колко много италианците държали на външния вид и спретнатото и модерно облекло са само преувеличени митове, но май се оказва, ще в тази страна наистина важи правилото, че по дрехите те посрещат, а от куфара вече съм извадила всичко спортно и неглиже. Красота и стил пред удобството важи в случая :) Не мога да ви изброя и колко клипчета изгледах, за да усвоя поне основните жестове с ръце, които италианците ползват ежедневно (поне 60-тина са) и да съм подготвена, в случай че никой не говори английски или немски език, както ме предупредиха. Информирайте се добре, разучете мястото, което ще посетите, запознайте се с етикета, разберете прието ли е да се оставят бакшиши и други такива подробности.

2. В допълнение на предната точка, освен с местните нрави и култура е хубаво да се запознаете и с всичко типично за самия град, който планирате да посетите. Какви са сезоните, например, жарко ли е лятото, дъждовна ли е есента. Какви празници се празнуват, какви събития предстоят. За Италия четох, че септември е изпълнен с интересни сезонни и временни събития. В страната, например, преди избори се организират доста мащабни агитационни събития, които всеки е свободен да посети, а там се раздава безплатна храна и вино (е, аз ще пропусна). В Англия през лятото парковете са център на всичко забавно и интересно и почти всеки ден можете да посетите някой интересен пазар, изложба или нещо, организирано за забавление на децата.

3. Предпочитам да купувам билети онлайн. Не говоря само за транспортните, но и за такива за входове на музеи, забележителности и т.н. Така не само си гарантирам, че няма да изпадна в ситуация да не знам от къде да купя билет, или те да са свършили, или да няма къде да принтирам, но и спестявам допълнително пари, защото обикновено билетите онлайн са по-евтини. Спестява се и време за висене по опашките. Ако отседнете в хотел - разпитайте хубаво на рецепцията за билети за местните забележителности, защото в доста хотели се предлагат специални пакети, които предлагат посещение на няколко места, като се заплаща по-ниска от стандартната цена.

4. Google Street View е ваш приятел. Така най-лесно може да набележите всички места, които си струва да посетите, защото понякога има паркове, замъци, площади и галерии, които биват рекламирани като доста атрактивни, а се оказва, че наистина не си струват отделеното време. Има и кътчета, които някак не успяват да се класират в мащабната реклама на града, а всъщност са скрити съкровища. Хубаво е и да имате някаква предварителна представа от града, за да сте сигурни, че няма да се изгубите.

5. Аз обичам да хвърлям едно око и на сайта на местния градски транспорт, за да имам някаква бегла представа, не че запомням нещо. Важното е, че научавам от къде мога да си купя билет за градския рейс, каква е цената му, мога ли да купя дневна карта, с която да спестя пари и други подробности. В Истанбул, например, на трамвай можеш да се качиш само след закупуването на жетон, който се поставя в машинка на самата спирка, а не в превозното средство. Тези жетони се закупуват от специални машинки, или от будки за цигари.

6. Ако предполагам, че в страната няма да е разпространен особено английски език, опитвам се да запомня и някои базови думи на местния език. Основно имена на храни и хранителни продукти, да си призная честно, защото съм мнооого picky eater и искам да си спестя неприятни изненади. 

7. В добавка на горната точка, разучавам какви са местните специалитети и избирам кои да пробвам предварително. Да, Италия е известна с пица и паста, но пък за Тоскана и в частност Флоренция са типични и други ястия, непопулярни в останалите области.

8. Една болна тема и често забравяна - електрическите адаптери/преходници. Нали не живеем в илюзорен свят, в който българския щепсел влиза във всеки контакт. Аз се отказах да издирвам преходник тип L, който ще ми е нужен за Италия и който очевидно няма да намеря в България, но поне съм подготвена предварително и няма да се изненадвам на място. За повече информация, погледнете тук, супер полезна статия.

9. И така, посещаваме нова за нас страна, даже и да е съседна и съвсем на близо. Обаче, имаме нова атмосфера, нова храна, нова вода (нови за организма ни) и е нормално организмът ни да реагира малко стресирано. И за да не звуча като реклама на лекарство за стомашни разтройства - заредете се с някакви базови лекарства за чести болки и не забравяйте тези, които пиете редовно, ако има такива. Не е сигурно дали ще може да закупите лекарства в чуждата страна и колко лесно ще намерите подходящите, при положение, че имената на препаратите вероятно няма да са същите.

10. В краен случай, понеже всичко може да стане, хубаво е да носите Европейска Здравна Карта и дано не се наложи да се ползва!

11. И след като всичко може да се случи, много е добре да имате и телефона на българското консулство в съответната страна. Качете копия на билетите си и документи като лична карта, международен паспорт, шофьорска книжка на флашка и я носете със себе си.

12. Относно спането... аз съветвам за Airbnb :) 

13. Ако имате някакви по-специални въпроси или се интересувате от нещо, на което само местните хора биха могли да отговорят, може да задавате въпросите си в Couchsurfing

14. Предполагам че знаете как се следи за по-евтини самолетни билети и че е хубаво да се купуват по-рано, за да излизат по-изгодно. А знаете ли, че с изключение на нискобюджетните самолетни компании, повечето намалят цената на билетите много рано сутринта и късно вечерта? Следете, следете, следете! Харесайте Фейсбук страниците на самолетните превозвачи и се запишете да получавате новини на mail-a си, за да сте в час с всички промоции, намаление и т.н.

15. Хубаво е предварително да знаем и дали има някакви строги почивни дни или почивни часове в страната, която ще посетим. И под строги имам предвид да не се окажем понеделник по обяд в град, който изглежда покосен от пандемия и няма от къде да си купим бутилка с вода. Много музеи и галерии, например почиват в понеделник, а не в събота или неделя. 

16. Информираме се и дали градския транспорт е денонощен или е до определен час, след който ще разчитаме на таксита.

17. Вероятно повечето от вас вече знаят, че дрехите в багажа се навиват на руло, за да не се мачкат и цапат и за да заемат по-малко място. Разбира се, трябва да се заредим и с максимално тестери на козметични продукти или малки травъл разфасовки. Аз лично винаги проверявам да не забравя и клечки за уши, джапанки и хавлия за баня (ако няма да отсядам в хотел), лепенки, ако случайно имам дързостта да тръгна с нови обувки и ножичка и пила. Не ми се е случвало да забравям гореспоменатите, но все си мисля, че точно тези неща биха се забравили най-лесно. И понеже съм бюти блогърка и се гримирам винаги и навсякъде, няма как да не помъкна и целия козметичен арсенал, който включва и доста прахообразни продукти. За да съм сигурна че компактните ми пудри, ружове и хайлайтъри няма да се натрошат в куфара или чантата, винаги слагам в тях дебело топче памук и ги затварям така, за да бъде олекотен всеки евентуален удар или натиск.


Няма коментари:

Публикуване на коментар

Your comments make me happy :)
Коментарите ви ме правят щастлива :)